Historie, směry P, teorie
Aristoteles – duše je v srdci
Spencer – pojem evoluce, Popper – evolucionista
MacLean – tři mozky
Freud – teorie konverze
PA PT – Stekel, Ferenzi, Rank, Reich
neoPA PT – M. Mahlerová
objektní vztahy – Kernberg, Kleinová, Winnicott
H. Kohut – objektové vztahy, self-P, neoPA
Kronenberg – psychotechnika
H. Hartman – egoP, ego-analýza
F. Alexander – Chicagský PA institut
transgese – opak regrese
psychofyzika – vztah intenzita podnětu – síla smysl. dojmu
George H. Mead – zakl. soc. beh., soc. vztahy a socializace
Marg. Meadová – zakl. kulturní antrop.
Tolman – purposive beh. (zaměř. chov.), neobeh., S > O > R
Vědomí
hypnagonický – usínání
hypnopompický – probouzení
Stanforská stupnice hypnability
Vnímání
Wertheimer – stroboskopický pohyb, autokinetický efekt, fí-fenomén (podněty rychle za sebou)
Köhler – zvuky slov asociujeme s tvary
Hubel, Wiesel – Nobelova cena za detektory rysů
Biederman – geony
Gibson – gradient struktury (vním. hloubky)
Emmert – neměnnost vztahu velikost-vzdálenost
P. Janet – disociace
agnozie – porucha rozpoznávání
synestezie – např. barevné slyšení (hudba evokuje bar. představy)
zákl. perc. procesy – rozpoznávání, lokalizace; shora dolů (očekávání), zdola nahoru (vstupní info)
časná selekce info – ještě než víme, o co go; pozdní selekce – potom
Niesserův model perc. vnímání – perc. cyklus – vnímání mění vnímajícího
Gibson – ekologická taorie vnímání
Broadbent – pozornost je filtr
Bourdon – test pozornosti
hyperprosexie – moc soustředění
oscilace – v rámci objektu; fluktuace – mezi objekty
kapacita paměti: 6-7 prvků
Stroopův efekt – souběh rychlého a pom. procesu
Purkyňův efekt – při stmívání jsme citlivější na kratší vln. délky
proskopie = jasnozřivost
Učení
Rescorla – podmiňování – spolehlivost PP jako predikátoru
model Rescorla-Wagner – překvapivost NP v procesu učení
Vysgotskij – interiorizace
Tolman – kognitivista; kogn. mapy
Köhler – vhled – šimpanz
Gardner – učil mluvit šimpanzy
Holzkamp – antropocentrický přístup k U
Thorndike – zákon efektu, zákon transferu – dříve naučené ovl. učení se dalšímu
transfer pozitivní (učení 1 usnadňuje učení 2), neg. (znesnadňuje), nulový
Paměť
sériové prohledávání – 1 položka za 40 msec.; Sternberg
10 sec. vydrží údaje v kr. paměti (tel. č.)
retence – uložení poznatku v paměti
hipokampus, amygdala
Ebbinghaus – zapomínání – hodinu po naučení 60% out; zákon verb. učení (počet opakování roste rychleji než Q látky); smysluprosté slabiky
Underwood – kdo se rychleji učí, rychleji a lépe si pamatuje
Ungar – biochemie paměti – krysy bojí tmy – mají to v krvi
pamětní útlumy: asociativní interference (jiná garáž; přetahování), proaktivní int. (před reprodukcí se učím něco podobného), retroaktivní int. (naU řada slov, pak jiná a ta ruší tu první), afektivní int. (em. zážitek v průběhu U)
anterográdní amnézie – nepamatuje si nové info
retrográdní amn. – před nehodou, zraněním
amnézie se týká zpravidla explicitní paměti a její epizodické části (sémantická na obecné pravdy OK)
efekt Zieganikové – dokončené úlohy se zapomenou snáz než nedokončené
Barlett – výzkum vlivu schémat na paměť, pam. rekonstruuje, není kopie
Purkyně – měl fotogr. paměť
Pribram – holografický model pam.