Vývojová P
Locke – tabula rasa, env., dále Berkeley
Descartes, Leibnitz, Kant – nativismus
Bowlby – teorie vazby matka – dí
Galton – dědičnost geniality
Verny – prenatální P
Nikolajev – psychoprofylaktická příprava
M. Odent – péče o rodící Ž
F. Lebeoyer – prožívání rodícího se dí
René Spitz – PA, vývoj vnímání objektu – preobjektální, předb. objekt, stadium objektu
permisivita – vztah – mluvit o všem (pocity, názory), ale ne tolerance jakéhokoli chov.
Gessel – kefalokaudální, proximodistální, ulnoradiální V
biodromální P – P živ. cesty
life-span P – P životního běhu
filipínská míra – dosáhne rukou přes hlavu na ucho
2 měs. – broukání
6 měs. – sedí žabák, pase, plazí
8 měs. – 1. slovo s významem, žvatlání
9 měs. – sedí rovně, leze, hledá ukrytý předmět, klíšťový úchop
1 rok – 10 slov, chodí, 10 kg, leze do schodů, rozumí 700 slov
18 měs. – 50 slov, začátek nočníku
2 roky – tříslovné věty, 300 slov, já, běhá, do schodů oběma směry
30 měs. – své jméno
3 roky – zač. gram. pravidel, 900 slov, své pohlaví, 2 barvy, nepočůrává ani v noci, kreslí kruh, do schodů střídá nohy
4 roky – hlavonožec, dobře mluví
6 let – kreslí trojúhelník, 4 tis. slov, druhé ptací obd., montovaná kresba
Koch – zájmový dotazník
Osobnost
Adler – zaměřenost, fikt. finalismus, tvůrčí já, psom, org. méněcennost
Sullivan – personifikace, somnolentní odpoutání, malevolentní transformace, dynamismy; parataxické poznání
Erikson – egoP
Skinner – pokus/omyl
Dollard, Miller – soc. beh., něco chtít, všimnou, získat; konflikty ++ +- —
G.A. Miller, Gal., Pribram – T-O-T-E
Bandura – soc. kogn., učení nápodobou
Rotter – soc. učení, locus of control, škála I-E
Cattell – L-, T-, Q-data; ergy (pudy), sentimenty (postoje), MAVA
Eysenck – superrys
Goldberg – BIG FIVE – surg., příj., svěd., em. stab., kult.
Lewin – valence
Snygg, Combs – fen., jev. pole, jev. já
Goldstein – holist., gestalt., sebeaktualizace
Frankl, Laing, May
Kelly – čl.=vědec; os. konstrukty, C-P-C cyklus