psychosociální teorie, ego-teorie 2/2
Teorie „osmi věků člověka“
Vývoj ego probíhá v osmi stadiích; každé má svůj optimální čas k vynoření (kritické obd.) a obsahuje psychosociální krizi, která představuje možnost růstu, ale zároveň i ohrožení. Vyřešení konfliktu je předpokladem růstu, ego získává novou mohutnost, ctnost (virtue) – absorbuje pozitivní komponentu. Pokud člověk uhýbá před řešením konfliktu, ctnost nevzniká a převládá negativní pól krize (např. 4. stadium – snaživost vs. méněcennost; má vzniknout ctnost kompetence; pokud dítě nevyřeší konflikt, odchází do dalšího stadia bez ctnosti a s pocitem méněcennosti). Nevyřešení konfliktu oslabuje ego a způsobuje stagnaci vývoje; může se napravit dodatečně (> chyby nejsou nezbytně trvalé), což vyžaduje návrat až do místa negativního řešení, účinnější přístup ke konfliktu a následně vytvoření chybějící ctnosti.
Všechny krize jsou v O v latentní formě přítomny již od narození, ale vynoří se každá ve svůj čas. Ve vyrovnávání se s krizemi jsou kulturním prostředím způsobené rozdíly.
Redukce vývojových fází na bipolární znaky je silnou a slabou stránkou EE teorie současně – zjednodušení pomůže porozumět, ale jen tehdy, je-li adekvátně pochopeno.
Vývojová stadia:
1. důvěra vs. (versus) základní nedůvěra
• ctnost – naděje – podmínka žití
• kojenec potřebuje saturovat základní bio potřeby a předvídatelné chování mateřské osoby > pocit bezpečí, důvěry v ní a posléze i v sebe
2. autonomie vs. zahanbení a pochybnosti
• ctnost – vůle
• dítě se učí mluvit, chodit a regulovat vyměšování – nutnost vyváženosti mezi zadržováním a pouštěním; důsledky pro mezilid. interakce – moc nebo málo zábran
3. iniciativa vs. vina
• ctnost – účelnost
• dítě experimentuje s novými činnostmi; přílišná potřeba úspěchu při přehlížení potřeb ostatních a sexuální fantazie můžou vyvolat pocity viny
4. snaživost vs. méněcennost
• ctnost – kompetence
• přechod od hry k produktivním činnostem, které vyžadují urč. dovednosti
• úspěch = radost, neúspěch = méněcennost a to i tehdy, byl-li nezvládnutý úkol pro dítě příliš obtížný
5. identita vs. zmatení rolí
• ctnost – věrnost, oddanost zvolené životní filozofii, svému směřování
• zde jsou si nejblíže možnosti objevit sebe sama nebo se ztratit
• sjednocují se představy mladého člověka o sobě samém; vědomí identity ego dává pocit důvěry, že jeho sebepojetí odpovídá náhledu ostatních lidí na něj
6. intimita vs. izolace
• ctnost – láska
• intimita je zdravým spojením vlastní identity s identitou druhého bez hrozby ztráty sebe nebo rozpuštění své identity v něm; obsahuje závazek a může být vyjádřena sexuálně
• v procesu intimity si čl. může prostř. identifikace s druhým vyjasnit vlastní identitu
7. generativita vs. stagnace
• ctnost – pečování, konstruktivní přispění společnosti
• člověk se zapojuje do spol., aby vytvořil něco hodnotného – potomstvo, hmotné statky, tvůrčí myšlenky, umělecká díla
8. integrita ego vs. zoufalství
• ctnost – moudrost jako výsledek celého vývoje jedince
• pokud se člověk ve stáří nemůže ohlédnout za svým uplynulým životem s pocitem naplnění a dobře vykonané práce, nastává zoufalství
• vztah mezi dětskou důvěrou a dospělou integritou – děti se nebudou bát života, pokud jejich rodiče budou natolik integrovaní, že se nebudou bát smrti
Za přínos EE se pov., že byl zaměřen na nepatologické osoby, celoživotní vývoj a význam dosažení identity.