Ivan P. Pavlov (1849-1936)
- materialista, odmítal duši; všechny duševní jevy jsou výsledky hmotných procesů
- klasické podmiňování: spojení dvou podnětů
- nepodmíněný podnět – unconditioned stimulus Su vyvolá reakci svou vlastní povahou (maso > sliny)
- druhý podnět je sám o sobě neutrální; spojením s Su však získává podnětovou účinnost > podnět – conditioned stimulus Sc (zvuk zvonku)
- nepodmíněná reakce – uncond. response Ru je reakci na Su
- reakce – cond. response Rc je reakcí na Sc
John Broadus Watson (1878-1958)
- vůdčí představitel klasického behaviorismu
- v reakci na introspektivní přístupy uvedl, že aktuální chování se má studovat a ne o něm hloubat; buď se psychologie přemění na přírodní vědu, nebo bude pohřbena
- původně – individuální zvláštnosti jsou dány různými zkušenostmi, jejichž vlivu byl jedinec vystaven; nitro člověka se skládá z imanentních struktur a zvyků
- později pojal člověka jako mechanismus, jehož činnost je výsledkem působení prostředí (vrozené NR a získané PP způsoby reakcí)
- procesem učení a nahodilými styky s okolím se tvoří způsoby odpověďového chování > osobnost je produktem soustavy zvyků; vývojovým cílem je osvojit si takovou sadu zvyků, která umožňuje účinné přizpůsobení se a přežití
- všemocnost výchovy – ze zdravého novorozence lze učinit cokoliv
C. Tolman (1889-1959)
- neobehaviorista, revize klasického behaviorismu – do vztahu S-R vložil intervenující proměnnou
- v souladu s Watsonem uznává pouze objektivně testovatelné fenomény
- v obsahu a způsobu chování přisuzuje mimořádný význam jeho cílovému zaměření – tato zaměřenost vstupuje mezi S a R: model S – O – R > chování je funkce podnětu a osobnosti, tj. zpracování situace jedincem
- hlavní interv. prom. jsou pudy (drive) – impulz pudící jedince k uspokojení nějaké potřeby > pudy způsobují, že organismus tenduje v určité situaci určitým způsobem reagovat
- základní pudy prvního řádu – apetence a averze, spojeny s fyziolog. excitací, z níž pramení specifické fyziolog. stavy (hlad po potravě, po sexu, odpočinku, …)
- pudy (puzení) druhého řádu – sociálně naučené; průbojnost, družnost, …
Clark L. Hull (1884-1952)
- základy teorie učení, kterou dále rozprcovali Dollard a Miller
- model R = f(S, O) (Drap.: aplikoval sled S>R na lidské chování)
- základní determinantou chování je pud – drive; na síle puzení závisí síla (potenciál) reakce, na povaze puzení pak charakter chování
- pud je objektivně testovatelná komponenta chování
- podle něj jsou podněty účinné proto, že redukují (vrozené) pudové potřeby (drive) organismu > reakce jsou tedy zpevňovány prostřednictvím redukce popudů (pudových potřeb)
- je-li redukována síla pudové potřeby, je to odměnou pro organismus, který se takto učí
- anticipačními reakcemi (předcházejícími redukci) odpovídá organismus proto, že spojení podnětu, odezvy a odměny vede k vytvoření jistých návyků
- zkoumal i jev odkladu zpevnění v procesu učení a analyzoval chování jako řetězec elementárních S-R článků
- na jeho teorii navázali i představitelé faktor. analýzy (Cattell, Guidford a Eysenck)